HUDBA Z MĚDI A KŘEMÍKU V KONTŘE

15.11.2014

Netradiční trojkoncert zažil klub Plíživá Kontra v sobotu 15. listopadu. Směs různých elektronických žánrů lišící se dekádou původu i úrovní zvukové intenzity představily kapely Beobachtung, Foma a Twist and Coin. Možná i vzhledem k tomu, že první a třetí ze jmenovaných kapel mají na Jesenickou silnou vazbu, byla Plíživá Kontra již před začátkem koncertu utěšeně zaplněná. Stoly sice zůstaly na svých místech, ovšem s žádnou diskotékou se stejně nepočítalo. Co se ovšem odpočítávalo, byly minuty do začátku zahájení koncertu – role úvodní kapely se totiž chopili právě Beobachtung, kteří si v Jeseníku udělali “očko” již před dvěma lety výborným vystoupením ještě pod názvem Volterra. Brzy poté, co se v sále setmělo a muzikanti otevřeli své laptopy, bylo jasné, že název není to jediné, co se na Beobachtung změnilo. Jednak z jejich sestavy zmizel kytarista (tudíž se aktuálně jedná pouze o duo), jednak se jejich hudební i vizuální projev znatelně posunul k většímu extrému. Intenzivní, hlasitá, nelítostná a nekompromisní hudba v sobě mísila industrial, noise, dark ambient a sem tam náznak nějakého z rytmičtějších elektronických žánrů. Některé pasáže, kdy v relativně stabilizovaném momentu pročísnul Kontru nefalšovaný čirý hluk, jako když se bortí továrna na Boeingy, připomínaly až japonského Merzbowa, ty “normálnější” pasáže mi evokovala jména jako Ben Frost či The Haxan Cloak. Celý koncert byl podbarven psychedelickými a naživo stříhanými vizuály, které jen podporovaly agresivní útok na smysly. Beobachtung naštěstí věděli, kdy skončit, aby jejich set byl ještě “intenzivní” a už ne “neúnosný”. Přeci jen, když hrajete muziku, kterou byste mohli mučit teroristy, je třeba s ní nakládat opatrně. Taktovku po Beobachtung převzalo královohradecké duo Foma. Jejich muzika, byť stále poměrně abstraktní a hůře uchopitelná, nevyháněla křivku brutality tak vysoko a proto bylo jejich vystoupení skoro až oddechem. Jejich mix dubstepu, psychedelie, ambientu a future garage občas obsahoval nějaký háček pro posluchače v podobě trefně použitelného vokálního samplu či kompaktního a relativně rovného beatu, který dokázal zpět přitáhnout pozornost i těch, kteří se již pomalu topili ve zvukovém příboji. V sále to mezitím vlivem kouře a propylenglykolového koncertního dýmu začínalo vypadat tak, že by se v prostoru hůře orientoval i Rákosniček, trénovaný hledáním rybníčku Brčálníku, druhou polovinu setu Foma jsem tedy strávil raději bokem. Twist and Coin ze Zlatých Hor byli jedinou kapelou večera, kde hrál významnou úlohu zpěv – a také byli kapelou, která se asi nejvíce vymykala. Duo chlapíků, kteří prý spolu s přestávkami tvoří hudbu již od konce 80. let, totiž čerpá v podstatně hlubších a starších vodách elektronické požární nádrže. Od syntezátorové muziky a post-punku až někam k základům EBM a industrialu – Twist and Coin byli naprosto přesvědčiví a ukázali, že byť můžou být trendy dneška jinde, z osmdesátkového cementu se stále dají odlít kvalitní základy. Středem pozornosti na pódiu byl zpěvák, jehož hlasová a pódiová manýra byla na půli cesty mezi temným charismatem a úlisnou afektovaností, což je ovšem přesně to, co je v tomhle žánru zapotřebí. Vzpomeňte si třeba na Garyho Numana. Twist and Coin byli navíc nejpřístupnějšími z tria vystupujících, proto se i přes mlhu v sále nakonec zaplnil prostor před pódiem tančícími návštěvníky a muzikanti tak byli nuceni dokonce zopakovat již některé zahrané skladby. Nikomu to ale příliš nevadilo – zejména když věci jako “Hypnóza” může člověk poslouchat skoro do omrzení. Sečteno a podtrženo - “Elektrik Nacht” v Plíživé Kontře byla netradiční, ale zdařilou akcí pro otevřenější posluchače. Jen více obdobných! (jj)


Zpět

Archiv



Navigace ↓
  • Úvod
  • Připravujeme
  • Akce
  • O nás
  • Představujeme
  • Kontakty